marți, 18 martie 2008

Religia in scoli, o disciplina controversata


In ultimii ani, religia, prezentă ca disciplina de invatamant, a provocat in randul societatii civile, dar si in randul bisericilor si cultelor religioase mari controverse si tulburari. Acest lucru se datoreaza fie faptului ca religia ca disciplina obligatorie in programa de invatamant a fost si este predata de preoti care nu tin cont de faptul ca printre elevi sunt si reprezentanti ai altor culte religioase. Un alt motiv e ca această disciplină este predata in asa maniera incat discrimineza sau indoctrineza. Specialistii din domeniul psiho-pedagogiei considera totusi ca disciplina religiei este un important si necesar suport pentru formarea spiritualitatii unei generatii, insa daca acest lucru este scapat de sub control el este in deserviciu. „Ca si in proiectul din legile educatiei disciplina religie face parte din trunchiul comun, dar are un statut special, in sensul ca daca parintii nu doresc ca respectivul copil san u studieze religia pot face o cerere si atunci nu studiaza obiectul sau daca elevul are peste 16 ani poate sa decida singur daca studiaza sau nu aceasta disciplina. Pe de alta parte e destul de dilematica situatia pentru ca e o chestiune care tine de spiritualitatea intima care trebuie formata pana la varsta de 13-14 ani, dupa aceea vorbind deja de informatie culturala, de informatie spirituala, de informatie generala, lasandu-I libertatea elevului de a decide, de a intelege si de-a allege” a declarat Inspectorul sef al Inspectoratului Scolar judetean iasi, Camellia Gavrila.
Cei mai multi dintre profesorii de stiinte socio-umane contesta faptul ca aceasta disciplina, in loc sa fie o structura de cultura generala a religiilor, ea este indreptată mai curand spre limitare si indoctrinare. Profesorii sunt de parere ca religia ca disciplina educatională trebuie sa fie ca un abecedar al religiilor, o istorie a acesteia, cuprinzand astfel si sensul politicilor Uniunii Europene, acela de a respecta diversitatea culturala. „Nu am nimic inmportiva prezentei orei de religie in cadrul invatamantului preuniversitar. Singura problema ar fi ca desi in orarul scolilor este inscrisa disciplina religie se preda religia crestina ortodoxa, asta este o mare problema, deorece cand spui religie te gandesti la religia in general, asa cum o gandeste filosofia religiei sau istoria religiilor. Ar trebui ca cei care au gandit programa acestei discipline, din cadrul ministerului, sa fie sesizati de catre inspectorii de specialitate si de catre profesorii de stiinte sociale. Cred ca ar trebui sa se introduca in primul rand in invatamantul preunivesritar doua discipline distincte, una religie crestina, iar cealalta istoria religiilor cu caracter obligatoriu astfel incat elevii sa fac distinctia intre ortodoxie, catolicism si protestantism, adica se se predea toate simultan de catre acelasi profesor, ceea ce ar insemna ca toti elevii sa aiba un singur manual, iar in ce priveste cealalta disciplina, Istoria religiilor ar trebui ca un tanar al europei si al lumei contemporane sa aiba cunostinta si de celalalte religii existente” a declarat Doctorandul in Filosofie, specialist pe problema religiei, Ciprian Voloc.
Cu toate acestea, atat parintii, cat si elevii ce apartin altor culte decat celui crestin ortodox, contesta faptul ca actualele manuale alternative au la anumite lectii puncte de discriminare religioasa. Acestia cer reprezentantilor ministerului educatiei sa intervina acolo unde sunt gasite pasaje intregi din manuale prin care se fac discriminari fata de elevii ce apartin altor culte. „As prefera spre liceu sa se mearga mai curand pe o istorie comparata a religiilor, decat pe cea propriu-zisa pe care fiecare cult o prezinnta. Aceasta ar fi o masura de rezolvare in care am evita comentariile celor care sunt mai independenti, mai autonomi spirituali fata de aceasta dimensiune religioasa. Eu cred ca elevul mic are nevoie de valorile morale crestine, are dreptul sa studieze religia pe care familia o doreste pentru ca o educatie religioasa inseamna si a face mai bun, mai generos si mai onest un copil, dar credca esista si o varsta de la care nu se mai pot organiza in aceeasi maniera orele de religie” a declarat Inspectorul sef al ISJ iasi, Camelia gavrila.
Patriarhia duce o intensa campanie de sustinere a predarii religiei in sistemul de invatamint public si in liceu, „ca un act de dreptate si o necesitate permanenta". Insa pina la urma, problema tine de competenta Ministerului Educatiei, care ar putea gasi solutia ideala pentru formarea si informarea elevilor, prin consultarea deopotriva a dascalilor, psiho-pedagigilor si preotilor.

Niciun comentariu: