Despre Manastirea Voronet s-au scris multe. Fie despre datinile maicutelor, fie despre picturile ce inconjoara biserica, chiar si despre istoria acesteia, insa de cele mai multe ori s-a vorbit despre albastrul de Voronet. Acel albastru numai al Voronetului, acel albastru considerat de specialisti ca unic in lume si cunoscut ca si „rosul lui Rubens” sau „verdele lui Veronese”. Pe fondul albastru este reprezentat „Arborele lui Iesei" sau „Genealogia Mantuitorului nostru Iisus Hristos", iar pe coloane sunt pictati filosofii greco-latini. Dominanta a peretelui de sud, culoarea albastra este specifica manastirii ce aduna anual in cartierul Voronet din rasul Gura Humorului mii si mii de turisti, fie ortodoxi, fie de alt[ orientare religioasa. semn ca tocmai acel albastru de Voronet uneste deopotriva oamenii, indiferent de credinte si nationalitate. Albastrul de Voronet este inconfundabil; unii nu au ezitat sa-l inscrie printre notele definitorii ale culturii romane, pe aceeasi treapta cu mitul mioritic sau cel al Mesterului Manole. Pictorii au fost moldoveni, adica romani din partea locului, cunoscatori ai tehnicilor Renasterii italiene. Manastirea a fost construita in urma cu 520 de ani de Stefan cel Mare. In cronica sa, Ion Neculce noteaza: "Iara Stefan-voda, mergand de la Cetatea Neamtului in sus, spre Moldova, au marsu pe la Voronet, unde traie un parinte sihastru, pre nume Daniil. Si batand Stefan-voda in usa sihastrului sa-i descuie, au raspunsu sihastrul sa astepte Stefan-voda afara pana ce si-au istovit sihastrul ruga. Si dupa ce si-au istovit sihastrul ruga, l-au chemat in chilie pre Stefan-voda. Si s-au spovedit Stefan-voda la dansul. Si au intrebat Stefan-voda pre sihastru ce va mai face, ca nu poate sa se mai bata cu turcii: inchina-va tara la turci au ba? Iar sihastrul a dzis sa nu o inchine, ca razboiul este a lui, numai, dupa ce va izbandi, sa faca manastire acolo, in numele Sfantului Gheorghe, sa fie hramul bisericii". In pisania aflata deasupra usii din pronaos sta scris: "Io Stefan Voievod, din mila lui Dumnezeu, Domn Tarii moldovenesti, fiul lui Bogdan Voievod, a inceput a zidi acest hram in manastirea de la Voronet in numele Sfantului, slavitului mare mucenic si purtator de biruinta Gheorghe, in anul 6996, al lunii mai 26, in luna Pogorarii Duhului Sfant si a fost terminata in acelasi an al lunii septembrie 14".Manastirea Voronetului, monument memorial si votiv, s-a bucurat inca de la inceput de o atentie speciala, atat din partea lui Stefan cel Mare, dar si din a urmasilor sai. In 1547, Mitropolitul Grigorie Rosca a construit pridvorul inchis de la vest, pentru care a adoptat o solutie nemaiintalnita pana la el - peretele de vest al pridvorului este un perete plin, fara nici o deschidere. Se creeaza astfel (impreuna cu suprafetele laterale ale masivilor contraforti de colt) un imens ecran unitar, pe care se desfasoara binecunoscuta Judecata de Apoi, care a facut ca manastirea Voronet sa fie considerata "Capela Sixtina a Orientului". Pictura exterioara a manastirii Voronet se datoreaza aceluiasi Grigore Rosca. Rezultatul a fost exceptional: Judecata de Apoi ocupa tot peretele de apus intr-o uriasa compozitie pe cinci registre, unica in arta orientului crestin. Specialistii o considera prin amploare, stiinta efectului decorativ si stralucirea policromiei, superioara compozitiilor de la Athos si celor de la Camposato (Pisa), demna de a fi alaturata Capelei Sixtine din Roma, mozaicurilor geamiei Khrie (Istambul), imaginilor de la San Marco (Venetia), din Siena, Assisi, Orvieto. Originalitatea artistului consta in curajul sau de a introduce in scena instrumente muzicale moldovenesti (bucium, cobza), peisaj local, stergare, vesminte populare. Peretele de sud este ocupat de Arborele lui Ieseu si filosofi antici, portrete socotite capodopere. Langa intrare sunt pictati Sf. Daniil Sihastrul si mitropolitul Grigorie Rosca. Pe abside, conform regulei impamantenite, Cinul aduna zeci de figuri intr-un adevarat alai. Pe cat a mai ramas din peretele nordic nespalat de ploi, Adam ara, Eva toarce lana (Facerea lumii), in vreme ce Zapisul lui Adam si Vamile Vazduhului inseamna de fapt legende folclorice. Jilturile si o parte din strane apartin secolului al XVI-lea.Inca de la inceput, manastirea Voronet a fost o adevarata lavra a isihasmului romanesc. Viata monahala s-a intrerupt in anul 1785, dupa anexarea Bucovinei la Imperiul Habsburgic si s-a reluat in anul 1991, de data aceasta cu obste de calugarite sub staretia Stavroforei Irina Pantescu.Desi considerat multa vreme doar o figura de legenda, existenta pustnicului Daniil nu mai este astazi pusa la indoiala - nu departe de manastirea Putna se afla chilia pe care, spune traditia, si-ar fi cioplit-o cu dalta in piatra dura insusi sihastrul Daniil. Il regasim pe pustnic pe fatada constructiei adaugate la 1547 pe timpul lui Ilias, fiul lui Petru Rares, de catre mitropolitul Grigorie Rosca. Printre cei care au vizitat manastire Voronet, dar si alte minuni ale monumente de cult religios din regiunea Moldovei de nord a Romaniei amintesc in trecere pe : Charles Diehl, Henri Focillon, Paul Henri, Puig i Cadafalch, Mihail Alpatov, Viktor Lazarev. Insa nu despre istoricul acestui valoros monument, inclus nu de mult si in patrimoniul cultural european, vreau sa vorbesc ci de o experienta (traita zilele trecute) cu totul si cu totul nepotrivita locului sfant. Inca de la poarta manastirii, un chiosc specific chinezariilor te intampina greoi la intrarea pe taramul sacru. Din interiorul cheoscului o maicuta are grija sa iti aduca aminte ca trebuie sa platesti vizita cu 3 lei (am inteles astfel ca daca vrei sa te rogi intr-o manastire trebuie sa platesti), iar altii 10 lei pentru fotografii. Ajuns in cele din urma in curtea manastirii am spus unei maicute ca doresc sa aflu mai multe despre istoria monumentului religios. Dupa multe asteptari a venit un paznic caruia i-am aratat legitimatia de presa si care m-a condus la Maica Stareta Irina. Am fost bucuros ca voi avea ocazia sa vorbesc cu Maica Stareta. Ma gandeam ca am ocazia sa ma spovedesc, insa surpriza, cand a aparut Maica cerul s-a rupt, chiar si la propriu, caci incepuse sa se innoureze. Cu toata smerenia ei a inceput sa se inroseasca, sa se schimbe la fata tipand: "Voi jurnalistii sunteti niste vampiri, mereu cautati stiri si va bagati in obiceiurile noastre. O faceti de parca noi nu am sti ce avem de facut. Noi facem ceea ce ne-a dictat Dumnezeu sa facem. Este ceva ce voi, mirenii nu puteti intelege, motiv pentru care mereu va bagati coada." De fapt, eu vroiam sa aflu mai multe detalii despre acel albastru de voronet, despre relatiile cu turistii (astfel am mai aflat ca daca vrei sa ramai peste noapte la manastire nu ai cum sa innoptezi, pentru ca manastirea nu are chilii pentru turisti. Deci atentie, daca un agent de turism va spune ca aveti cazare inclusa in oferta de turism la manastirea Voronet nu face altceva decat sa va insele - cred ca este singura informatie buna primita de la Maica Stareta Irina). Am intrebat-o pe maica daca in calitate de turist pot vedea alaturi de un grup de turisti muzeul manastirii. Aceasta a inceput sa dea din maini si sa tipe, cand a aparut Maica Muzeolog, care cu toata bunavointa m-a rugat sa plec (eram impreuna cu prietena mea) si sa o las pe Maica Stareta "ca este obosita". Insa nu am uitat sfatul ei care suna asa: "Mergi la alta manastire, cauta o Maica Stareta mai inteleapta si mai binevoitoare, a noastra este obosita". Atunci stau si ma intreb, cum poate cineva sa conduca o manastire daca nu este intelept si daca nu are bunavointa, deschidere fata de mireni, fie ei si vampiri? Iata, cum este posibil ca un mirean, indiferent de pacatele pe care le are, de intrebarile pe care le pune sa fie alungat ca un caine din casa albastra a lui Dumnezeu? Am plecat cu coada smotocita bine de Maica Stareta a Manastirii Voronet, nu inainte de a mai face o vizita prin curtea manastirii pentru cateva fotografii. La iesirea pe poarta manastirii un grup de straini, cu legitimatii UNESCO (lucru ce le permitea sa intre gratuit la manastire) a bulversat aceeasi maicuta care mi-a amintit mie la intrare ca trebuie sa platesc. Dupa ce liderul de grup, care vorbea bine limba romana a reusit sa o convinga pe maicuta de la poarta ca legitiimatiile UNESCO sunt valide si ca pot vizita gratuit manastirea, acestia au avut ocazia sa se bucure de albastrul de voronet, chiar daca un bolboros ce se exorciza din maica suna asa: "astia nu au platit intrarea dar i-am vazut cu aparate de fotografiat" (acum intelegeti ce vroia sa spuna). Cu toate acestea Manastirea Voronet este un punct turistic ce merita vizitat, atat pentru acel albastru de voronet cat si pentru faptul ca la doar un kilometru de manastire poate fi gasit schitul Sf. Daniil Sihastrul.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu