Aprecieri critice
Ceea ce se simte la lectura acestei
cărţi este că nimic nu a fost inventat. Totul a fost trăit. Autorul nu e
scriitor. Este poet.
Ana
BLANDIANA
Paul Gorban a mai publicat până la
acest nou volum şi alte cărţi de poezie, prezent fiind şi în antologii,
îngrijindu-se cu acribie şi de poezia altor poeţi, editând, în acest sens, o
monografie dedicată operei lui Grigore Vieru. Pasul pe care poetul îl face cu
această nouă carte spre o poezie descriptiv-demitizantă, orientată spre un alt
spaţiu existenţial, dovedeşte capacitatea acestuia de a privi detaşat spre zone
de introspecţie nelimitate. Astfel poezia lui nu se aseamănă cu a confraţilor
de promoţie. Are aerul unei false calofilii, uşor estetizantă, conotativă,
sinceră, iscată din nonşalanţă şi reală ştiinţă a tehnicilor necesare
discursului poetic de acest tip. Conştient de pericolul unei precoce manierizări,
în acelaşi registru, poetul ştie să diversifice fondul ideatic şi consistenţa
substanţei poetice, folosindu-se de un limbaj ce abundă în combinaţii de cele
mai multe ori insolite, chiar dacă dominate de simplităţi evidente, nu de
simplisme deranjante. Cartea, din acest punct de vedere, are o unitate
susţinută de cele trei paliere, gândite ca o adevărată arhitectură interioară
într-un peisaj dacă nu exotic măcar din altă lume, reală şi mitologică. Caii din Perugia sunt tropii pe care
Paul Gorban i-a înhămat la o caretă de lux.
Gellu DORIAN
În 2004, când campania editorială
„Votaţi literatura tânără” a lansat puternicul val de tineri prozatori, am
crezut că s-a cam terminat cu „poezia la Iaşi” şi poate nu doar aici. Însă
poezia nu se lasă! Era doar ascunsă precum ghioceii sub zăpadă şi avea să
izbucnească sub chipul unui nou val liric, la fel de bogat şi exuberant precum
cele apărute de la 1980 încoace. Cumva simbolic, ca un fel de vârf de lance, în
acelaşi an, debuta Paul Gorban, cu volumul Primul
val. În timp, s-au adăugat valului George Serediuc, Matei Hutopila, Andrei
Creţu, strămutat la Bacău, şi destui alţii. Dacă debutul a fost unul relativ
timid, volumele următoare – Pavilioane cu
ruj din 2010 şi Submarinul Karmei
din 2011 – aveau să confirme un poet cu un puternic talent nativ, cultivat şi
imaginativ. Cred însă că Paul Gorban a
trecut, cu volumul de faţă – superb titlu, Caii
din Perugia –, la un alt nivel,
a atins maturitatea lirică deplină. Cred că, de acum, nu mai este cale de
întoarcere! Mai bine decât în oricare din cărţile anterioare, în această carte,
sunt excelent puse în valoare câteva din dimensiunile esenţiale ale acestei
poezii – amprenta prozastică a cotidianului, tendinţa spre meditaţia de
coloratură lirică, o anume propensiune către „exotism”, nu în sens strict
geografic. Aceste dimensiuni se manifestă când aglutinat, când în fuziune, ceea
ce aduce un binevenit aer de diversitate stilistică. Paul Gorban şi-a găsit
bine drumul în poezie, îi doresc să şi-l păstreze cât mai drept de acum încolo!
Liviu
ANTONESEI
În jurul unui element de bestiar
fabulos aproape uitat astăzi, Paul Gorban coagulează fantasme (post)oedipiene,
nostalgii biografice, reverii culturale, chiar şi reflecţii internautice.
Indiferent dacă este sau nu tratat cu obişnuitele cerneluri suprarealiste ori
expresioniste, amestecul se recomandă drept forfotă
intimistă autentică: „N-am fost niciodată atât de implicat/ în inima mea”,
ne anunţă cu sfiiciune onestă poetul, după care îşi înscenează viziunile
similionirice complicate, când delectabile, când neliniştitoare, când gracile,
când ponderoase. Dar chiar şi în cazul în care faţa aurorală a lirismului său
se crispează deprimist, pânza freatică a discursului nu răbufneşte la suprafaţa
poematică decât aburi mirosind a tămâie…
Emanuela
ILIE
Poezia lui Paul Gorban este doldora
de întâmplări şi de cuvinte, fiindcă e scrisă cu bucurie şi din plăcere. Tocmai
de asta cartea sa are vitalitate şi emană o energie literară precum puţine
„surate” o fac. E o poezie ca un pahar cu vin sec, roşu: chiar în timp ce îl
bei, te tonifică, te tulbură, te revigorează. Lucrează cu spor în inima şi în
mintea ta. Gorban e autentic, nu se chinuie să-şi găsească vorbele şi să le
stoarcă, apoi, până iese din ele un lirism uscăţiv, căznit, ce abia se... ţine
în viaţă. Iată că poezia poate să nu fie doar tristă, plângăcioasă, lividă la
faţă şi cu ochii băgaţi în fundul capului, ci este şi ca o herghelie de cai
liberi şi puternici.
Robert ŞERBAN
Aş
vrea să-l acuz pe Paul Gorban de simbolism, de sinestezii incandescente, dar nu
pot, pentru că îl văd limpede ca pe un romantic senin, clasicizant. Însă nici
în insectarul cu romantici nu-l pot înţepa, pentru că are sprinturi
suprarealiste. Ca să nu mai spun despre intertextualităţile postmoderne.
Vizionar şi religios, trist şi bucuros, scriitorul nu oboseşte nicicând să fie
versatil şi ubicuu. Minunat că se mai găsesc suflete atât de încrezătoare
în personificare şi metaforă. Capabile să dialogheze cu Poezia ca şi cum
aceasta ar fi o mamzelă delicată şi sturlubatică, totdeodată.
Felix
NICOLAU
3 comentarii:
cel mai ok e a lui Felix
Bravos
Bravo ţie! Dacă te-a lăudat Ana Blandiana (pentru care am o stimă deosebită, dublată de o admiraţie sinceră pentru frumuseţea liricii ei), pentru mine e suficient ca să trag concluzia că ai scris o carte de toată isprava.
paul,în pachetul cu revistele imi poti pune si cartea ta?
Trimiteți un comentariu